biztonságos autóvezetés címkéhez tartozó bejegyzések

A takarékos vezetés a biztonságos vezetés szinonimája

Aki takarékosan vagy biztonságosan kíván vezetni, az nagy általánosságban ugyanazt az utat keresi, hiszen amennyiben azt szeretnénk, hogy autónk egy tankolással sokkal tovább menjen el, ergo kevesebbet fogyasszon, akkor azt nem feltétlenül a motor átalakításával tudjuk elérni. Hogy akkor mégis mivel? Biztonságosabb vezetéssel, illetve a vezetéstechnika finomításával, aminek következtében nem csak sokkal kevesebbet kell üzemanyagra költenünk, hanem ezen felül kevésbé leszünk kitéve a balesetveszélyes helyzeteknek, avagy akár 50 százalékkal is lecsökkenthetjük annak az esélyét, hogy autómentésre legyen szükségünk.

Ehhez hangsúlyozandó, hogy nem kell csodaszereket vagy csodaalkatrészeket bevetnünk, mindössze odafigyelnünk arra, hogy miként vezetünk! Példának okáért nagy gondot kell fordítanunk a váltásra, ezáltal sosem szabad annyira kihúzatni a járművet, hogy a motor túl nagy fordulatszámon üzemeljen, ilyenkor ugyanis szó szerint ömlik bele a benzin vagy a gázolaj. Éppen ezért ki kell ismerni autónkat, és meg kell tapasztalnunk, hogy melyik az a legalacsonyabb fordulat, amelyen még erőlködés nélkül is képes arra az autó, hogy elszállítsa az utasokat, illetve váltáskor nem esik vissza a fordulatszám. Benzines gépjárművek esetén ez nagy általánosságban már 2-2500-as fordulatszámnál található, de például egy turbódízeles jármű esetén 2500 felett, hiszen alacsonyabban nem kapcsol be a turbó. Ma már egyre több autóban található váltásjelző műszer, amivel elképesztő eredményeket érhetünk el a spórolás tekintetében is.

Ezen felül nagyon sokat takarékoskodhatunk, ha autónkkal egyenletes tempóban hajtunk! A mai autók nagy általánosságban 80 és 100 kilométer per óra között hozzák a legjobb fogyasztást, ami azt jelenti, hogy felesleges öncélú előzgetésekbe kezdeni vagy 120-szal száguldani, ha ezt sem az útviszonyok, sem a józanész, de főleg a szabályok nem diktálják, hiszen egy 100 kilométeres út során csak ezzel akár egy deci benzint is megspórolhatunk, ami a jelenlegi árak mellett több mint 400 forintot jelent. Nem lenne jobb helye annak a pénznek? Arról nem is beszélve, hogy a lassabb tempóval sokkal biztonságosabban is vezetünk! Soha ne a forgalom határozza meg tempónkat, hiszen azért, mert az autósok száguldoznak mellettünk, az nem jelenti azt, hogy követendő normáról lenne szó, hiszen ők ezzel szabályt szegnek, és vállalják nem csak a büntetés, hanem a súlyosabb balesetek kockázatát is. Ha csak a fogyasztást vesszük mércének, akkor 100 kilométer per óra felett minden 10 kilométer per óránkénti sebességnövelés a magasabb fordulatszám miatt akár 1 literrel is megnövelheti az átlagos fogyasztást.

Talán paradoxonnak tűnik, de a fékezés mikéntjével szintén rengeteget spórolhatunk, illetve alaposan befolyásolhatjuk a fogyasztás mértékét. Ez azt jelenti, hogy mindig optimálisan, előrelátóan fékezzük, és lehetőleg azt is motorfékkel tegyük meg. A motorfék lényege, hogy ilyenkor nem vesz fel üzemanyagot az autó, míg üresben fékezve minimális fogyasztás ugyan, de tapasztalható. Az optimális fékezés szintén biztonsági tényező is, ezen felül pedig érdemes körültekintően alkalmazni, hiszen amennyiben nagyon lefékezzük az autót, akkor sokkal nagyobb energiát, ezáltal több üzemanyagot is jelent majd újra lendületbe hozni. Ha tehát elég 60-ra lassítani a járműved egy helyzetben, sose fékezzünk 30-ra, mert azzal a többi járművet is veszélyeztetjük, ezen felül pedig kétszer annyi benzin fogy el az ismételt lendület eléréséhez.