közlekedési baleset címkéhez tartozó bejegyzések

A felni-törés és az abroncsszakadás veszélyei

Egy gumisérülés mindig rendkívül kellemetlen eset, ami főként akkor nagy probléma, ha a felni és az abroncs maga újak, vagy alig pár hónaposak. Még nagyobb lehet a probléma abban az esetben, ha például a probléma – egy durrdefekt társaságában – nagy tempónál történik meg, ezáltal pedig az árokba ránt minket a gépjármű, ami akár sokkal komolyabb problémát is okozhat, egy totálkáros karambol képében.

Ez természetesen a legszerencsétlenebb forgatókönyve a gumiproblémáknak, amelyek nagyon gyakran járnak autómentéssel is, éppen ezért nem árt fokozottan odafigyelni rá, hiszen már a legkisebb repedések, elváltozások vagy dudorok is komolyabb gondokat idézhetnek elő a későbbiekben. Sokan azt hiszik, hogy a kerekek esetében csak a gumik tudnak sérülni, ez azonban egyáltalán nem igaz, hiszen a manapság egyre népszerűbb műanyag alumínium felnikből akár komolyabb darabkák is kitörhetnek, ha szerencsétlenül üti meg őket a kátyú vagy az útpadka. Ennél is komolyabb probléma, hogy nagyon gyakran a felni sérülései már a vásárláskor megvannak – nem ritkán gyári hibásak –, de ez nem több egy hajszálvékony repedésnél, aminek éppen csak egy nagyobbacska erőhatás szükségeltetik ahhoz, hogy egy komolyabb darab kiszakadjon belőle. A felni-törés önmagában nem mindig veszélyes, de gyakran olyan rossz helyeken is felléphet a probléma, amelyeknek következtében súlyos balesetek is bekövetkezhetnek.

Ha például csak a felnő közepéből vagy a tartókból törik ki egy-egy kisebb darab, az önmagában még nem jelent akkora problémát, tehát hazáig elgurulhatunk vele lassan. A hagyományos fém felnikhez képest azonban az alumínium változatok elsődlegesen ott törnek el, ahol a gumihoz kapcsolódnak, és az esetek többségében kátyúk, vagy egyéb útproblémák a felelősek. Ha ilyen helyeken történik sérülés – akár néhány milliméteres kitörés is –, az éppen elegendő lesz ahhoz, hogy megsértse, megkarcolja abroncsunkat is, ami ettől már nem nyújt többé olyan biztonságot. Természetesen vannak extrémebb esetek is, hiszen az alumínium felnik olyan szerencsétlenül is el tudnak törni, hogy azonnal kiszabják a gumit is, ami főleg nagy sebesség esetén balesetveszélyt idéz elő. Nyilván nem ritka eset, amikor sérült felnivel elmehetünk akár több száz kilométert is biztonságosan, de mindez igazán nagy lutri, hiszen a szerkezet már nem lesz ép, a sérülést pedig a vezetés közben nem tudjuk nyomon követni, ezáltal nem tudni, hogy mikor vár ránk tragédia.

Még súlyosabb probléma azonban, hogy a felni éppen olyan összeghatár, ami egy átlagos család háztartását alaposan megterheli, azonban a Casco 100 ezer forintos összeghatárát nem éri el, sőt mi több, ez a biztosítási forma nem is fizet olyan esetben, ha nem egy másik autó okozta a kárt. Hogy mi a helyzet abban az esetben, ha kátyúkár biztosításunk van? Ezzel érdemes élni, de nagy összegekre ne számítsunk, teljes költségeinket ugyanis biztosan nem téríti meg a biztosító, ellenben sok-sok idegességgel jár az egész történet, hiszen rendőrségi jegyzőkönyvet kell vetetni a kárról, ami gyakran több bosszúsággal jár, mint az a 10 ezer forint, ami még a felét sem fedezi a cserének. A javításnak viszont igen! Jó hír ugyanis, hogy amennyiben a gumiabroncs nem sérült, és a felni is csak kis mértékben, pár ezer forint ellenében néhány hazai gumis már kiválóan tudja centírozni és javítani is az ilyen problémákat. Éppen emiatt érdemes mielőbb elvinni egy műhelybe a kereket, mert nem kizárt, hogy csak pár ezer forintunkon múlik majd az, hogy megakadályozzunk egy tragikus balesetet.