Vigyázzunk: Ősszel törik össze a legtöbb autó!

A Genertel kutatásai és statisztikai adatai szerint minden évben ősszel törik össze a legtöbb autót a magyarok, ezáltal ebben az évszakban a legmagasabb az autómentések számaránya is. Mindez nem véletlen, hiszen ősszel minden olyan időjárási esemény közrejátszhat, ami ellehetetlenítheti a biztonságos autózást. Például heves esőzés, vihar, fagy, jégeső, havazás, köd, pára és akkor még nem is beszéltünk a rövidülő nappalokról, valamint az olyan emberi tényezőkről, mint az általános őszi bágyadtság, fáradtság és melankólia. Ősszel tehát csúszósabbá válnak az utak, korlátozottabbá a látási körülmények, ami rengeteg baleseti kockázatot idézhet elő. A legfrissebb kutatások szerint a legtöbb autótörés és autómentés minden évben októberberében és novemberében mutatható ki, ezekben az időszakokban ugyanis átlagosan 17-18 százalékkal több baleset történik, mint más időszakokban.

A kutatásból az is kiderült továbbá, hogy a legtöbb autósnak bár nem volt nagyobb kára, mint 200 ezer forint, azonban mivel a többség nem rendelkezik Casco-biztosítással, ezért a legtöbb esetben saját zsebükből kellett fedezniük a vontatás és a javítás költségét is.

Érdekesség, hogy bár sokan azt hihetnék, hogy inkább a téli hónapokban történik a több baleset – hiszen ilyenkor még kedvezőtlenebbek az útviszonyok –, azonban a szakértők szerint egyrészt nagy különbség nincs az útviszonyok tekintetében a két évszak között. Hogy akkor mégis minek a számlájára írható fel a több baleset? Egyértelműen annak, hogy az autósok a jó nyári körülmények után nem igazítják az őszi helyzethez vezetési stílusukat, ezen felül pedig gyakran túl későn készítik fel járművüket a kellemetlenebb körülményekhez, ezáltal például később helyeznek fel téli gumit és így tovább. A téli gumi márpedig nem csak a leghidegebb időszakban szükségeltetik, hanem már az ősz beköszöntésekor ajánlatos elővenni és készenlétben tartani ezeket a felniket, amennyiben ugyanis megjelennek az első fagyok, és sokat közlekedünk autónkkal éjszaka is, akkor érdemes cserélni az abroncsokat. Az őszi időben az utak a hideg miatt kevésbé biztosítanak jó tapadást a gumiknak, ezen felül gyakran vizesek, nyálkások, később jegesek is. Ezek a körülmények megnövekedett féktávot jelentenek, illetve a járművek esetében hatalmas instabilitást, így például kanyarokban könnyebben kicsúszhatunk és így tovább. Éppen emiatt mindig alaposabban kell megválogatnunk a sebességet, és nagyobb követési távolságot is kell tartanunk, miközben éberségünkre is oda kell figyelnünk, az őszi idő ugyanis kutatások szerint növeli a dekoncentráció lehetőségét.

A negatív őszi eredményeket erősít továbbá az is, hogy a sötétben való vezetés jelentősen csökkenti az éberséget, így három óra vezetés a sötétben olyan élettani hatásokkal jár, mintha 0,8 ezrelékes véralkoholszinttel vezetnénk, ami egy erőteljesen spicces állapotnak tekinthető. A szürkébb, sötétebb időben ugyanakkor jóval később lehet észrevenni a problémákat, az útproblémákat vagy az egyéb akadályokat is, de a vadakkal, kerékpárosokkal vagy más járművekkel való ütközés veszélye is sokkal nagyobb. Az autósok többsége egyébiránt a Genertel kutatása szerint inkább mások szabálytalanságától tart, ezáltal saját képességeikben még a rossz őszi körülmények között is megbíznak. Hasonlóan sokan tartanak a váratlan útakadályoktól, illetve az autó elé kerülő személyektől is, de a saját figyelmetlenséget csak minden tízedik autós nevezte meg problémaként.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!